Tervetuloa - Welcome

Päiväkirja (pdf-tiedosto)
Kuvagalleria(Golf Portugal 2009)
Viikkokilpailutulokset(pdf-tiedosto)

Matkamme suunnittelu aloitettiin jo hyvissä ajoin syksyllä 2008, jolloin valitsimme paikan ja ajankohdan vuotuiselle kevään Euroopan golfviikolle, josta perinteisesti olemme golfkautemme avanneet. Tällä kertaa ajankohdaksi valittiin maaliskuun toinen viikko ja kohteeksi Portugal sekä Lissabonin alue. Lissabonin alueella on lukuisia korkeatasoisia golfkenttiä ja -keskuksia, joista valintamme tällä kertaa kohdistui Aroeira nimiseen paikkaan.

Aroeira sijaitsee noin 25 km Lissabonin keskustasta ja lentokentältä sinne on n. 45 minuutin ajomatka. Aroeiran alueella on 2 18-reikäistä golfkenttää, harjoittelu- ja golf pro palvelut, golf shop, supermarket, ravintoloita, apteekki, kirjakauppa, kampaamo- ja hyvinvointikeskus, uimahalli ja kuntosalit löytyvät myös alueen läheisyydestä.

Matkaan lähdimme 7.3.2009 Finnairin suoralla lennolla (AY921) Lissaboniin, lentoajan ollessa kohtuulliset 4h 20min. Perille saavuimme aikataulun mukaisesti 19:30 paikallista aikaa, joka on 2 tuntia Suomenaikaa jäljessä eli ns. GMT (Lontoon aika). Lentokentältä suuntasimme autovuokraamolle (Europcar), josta matkatoimistomme oli varannut meille 8+1 hengen minibussin (Mercedes Benz Vito 111D), jolla koko seurueemme sekä matkatavara kulkivat hyvin Aroeiraan ja kentille.

Saamiemme ohjeiden mukaisesti löysimme melkein perille asti Aroeiran golfkeskukseen. Ainoa saapumiseen liittyvä haaste oli löytää avoinna ole keskuksen palvelupiste, josta saimme majoituksemme (2 x 3h+k+2 kh+parv) huoneidemme avaimet. Matkatoimistomme (GMV Golflomat Oy) avulla kuitenkin lopulta löysimme aivan perille asti, joten loppu hyvin kaikki hyvin.

8.3.2009 I pelipäivä

Sunnuntaiaamu avautui aurinkoisena lämpöä n. +20 astetta ja pieni tuulenvire eli aivan sopiva ihanteelliselle golfpelille. klubin löytymisen kanssa oli hieman haastetta, koska alueella oli 2 klubia ja etukäteen meillä ei ollut tietoa kumpi klubeista on auki, mutta lopulta kun löysimme oikean paikan, niin saimme lähtöaikamme vahvistettua ja samoin klubin ravintolassa aamiaista (Portugalilaiseen tapaan paahtoleipää kinkulla ja juustolla, kahvia ja tuoremehua). Ensimmäisenä pelikenttämme oli Aroeira I, joka on valmistunut 1973 ja sitä on modifioitu/korjailtu 2000 suunnittelijoiden Frank Pennik ja Donlad Steelin toimesta. Kenttä tarjosi hienoja haasteita ja miellyttävää pelikokemusta klubipelaajalle. Sunnuntaista johtuen kenttä oli täysi, mutta rullasi kuitenkin hyvin emmekä joutuneet odottelemaan millään lyöntipaikalla. Greenit olivat hyvässä kunnossa, ainoan ongelman toivat bunkkerit joiden hieno ja paksu hiekka hieman yllätti suomalaisbunkkereiden jälkeen. pelasimme kierroksen normiaikaan eli 4h 20min. se mikä todella yllätti meidät oli rangepolettien hinta 4 euroa/kpl!!!!!, jolla sai n. 30 palloa, kärryvuokra oli 5 euroa/kpl, joten näistä tulee pienilisä pelikustannuksiin, joka on hyvä huomioida matkakustannuksissa. Illalla sitten illastimme Aroeiran alueen yhdessä paikallisista ravintoloista, jossa tarjolla oli kalaa ja lihaa sekä salaatteja kohtuulliseen hintaan (n. 15 euroa/hlö sis. juoman)

9.3.2009 II pelipäivä

Maanantaina pelikenttä oli Aroeiran toinen kenttä, joka on samojen suunnittelijoiden, mutta luonteeltaan erilainen. Väylät ovat samaa pituusluokkaa kuin Aroeira I kentällä, mutta ovat huomattavasti kapeampia ja kentälle on ominaista myös runsas vesiesteiden määrä. Samoin kentällä on väyläbunkkereita, jotka asettavat pelaamiselle erilaisen haasteen kuin Aroeira I-kentällä, jossa väyläbunkkereita ei ole oikeastaan lainkaan

Maanantain saimme myös erilaisen aamiaisen klubilla, johtuen siitä, että tulopäivän haasteiden johdosta matkanjärjestäjämme oli sellaisen meille loppuviikoksi organisoinut, joka sopi meille enemmän kuin hyvin.

Illalla lähdimme sitten Lissabonin keskustaan tutustumaan paikallisiin nähtävyyksiin ja ruokakulttuurin, joskin päädyimme erinomaiseen italialaiseen ravintolaa, jossa oli erinomainen antipasto alkuruoka, hyvä pasta sekä pihvit.

10.3.2009 – 14.3.2009 III – VII pelipäivät

Pelasimme vuorotellen Aroeira I ja Aroeira II kentät ilmojen ollessa edelleen aivan erinomaiset, lämpöä +20 - +25 astetta, pieni tuuli ja kentät hyvässä kunnossa.

Päivien aikana löysimme pelin lisäksi hyviä ruokapaikkoja mm. brasilialaisen ravintolan Sabor Mineiro, jossa alkuruokabuffetin hinta oli 10,98 Euroa/hlö ja lisäksi otimme brasilialaisen grillin, josta tarjoiltiin pöytään erilaisia lihoja vartaassa niin paljon kuin jaksoimme syödä hintaan 7 euroa/hlö.

Iltaisin liikuimme lähialueella mm. ostosparatiisissa, josta saimme mukavasti tuliaiset ostettua ja syötyä vaihteeksi kevyempää ruokaa (kiinalaista) ja tietysti vierailimme vielä kerran Lissabonin keskustassa tutustumassa paikallisiin nähtävyyksiin ja mm. raitiovaunuajelulla.

Muuta

Golf Resort on hyvä vaihtoehto niille, jotka lomallaan haluavat keskittyä golfin pelaamiseen ja arvostavat peruspalveluita, joita resot-alueella on riittävästi. Tosin pitkän päälle samojen kenttien pelaaminen voi olla puuduttavaa, mutta koska lähialueella on kuitenkin paljon muita golfkenttiä, niin pelaamiseen saa paljonkin vaihtelua.

Tähän vuodenaikaan alueella lisä ”mausteen” tuo Pinja-mäntyjen siitepölykausi, joka aivan varmasti aiheuttaa oireita allergiasta kärsiville ja sen lisäksi peittää varusteet aika hyvin vihreällä pölyllä, joskin pöly lähtee helposti harjaamalla pois.

Vuokra-autolla liikkuminen on suositeltavaa, sillä taksien saaminen ja lyhyiden matkojen kulkeminen niillä lisää yllättävästi matkakuluja ja joustamattomuutta liikkumisessa. Dieselin hinta Portugalissa tuona aikana oli 1 euro/ltr, joten viikon aikana kertyneiden kilometrien kattamiseen meiltä kului vain 50 euroa.

Viikko ilman lehtiä, internetiä sekä muita työpäivien haasteita oli miellyttävää ja mahdollisti todellisen irtautumisen arjesta ja nauttimisen golfista.

Postikortteja saa ostaa monesta paikasta, joskin postimerkkejä vain automaateista, joita ei ollut aivan helppo löytää samoin kuin postitoimistoa.

Lisäksi haasteen toi löytää postilaatikko, jonne kortit/kirjeet pudottaa. Lopulta kuitenkin onnistuimme ja saimme matkatervehdykset postitettua.

Vaikka Aroeira on ns. kansainvälinen resort, niin oli yllätys miten vähän englannin kielen taitoista henkilökuntaa alueen liikkeistä löytyy, joten on hyvä varautua vaikkapa sanakirjalla tai ainakin perustermistöllä, joka olisi kätevästi saatavilla portugaliksi.

Aroeiran alueella on lisäksi ranta-alue, jossa vierailua voimme suositella, sillä meressä uiminen on aina kokemus ja lisäksi Portugalissa auringonlasku on upea kokemus, sillä se kestä vain noin puoli tuntia siitä kun havainnoi, että nyt alkaa hämärtää n. klo 18:00 tähän aikaan vuodesta.

Meidän matkaryhmä oli erittäin tyytyväinen matkan antiin sekä järjestelyihin ja ensivuoden matka on jo suunnitelmissa, joskin varmaankin jonnekin muualle kuin Portugaliin ihan vaan vaihtelun vuoksi.

Terveisin

Ari Hartikainen

Tervetuloa - WelcomeHarrastukset - HobbiesTerveys - HyvinvointiTiedotteet - ArticalsHuumoriKuvat - PicturesLinkit - Links