Tervetuloa - Welcome

Harrastukset - Hobbies

Terveys - Hyvinvointi

Tiedotteet - Articals

Huumori

Kuvat - Pictures

Linkit - Links
Terveys-Hyvinvointi-Harrastukset
Golf Portugal 2009
Golf Portugal 2008
Golf Spain 2007
Moottoripyörämatka 2006

Kuvia matkasta lötyy kuvagalleria osiosta (Motoristit Lapissa 2006)

Taustaa

Matkansuunnitelu alkoi jo hyvissä ajoin keväällä 2006, jolloin mieleemme selkiytyi reitti, paikat joissa kävisimme sekä varusteet ja välineet, joita tarvitaan matkan aikana. Matka-ajankohdaksi tuli 12.7. - 17.7.2006. Matkaan meitä lähti 2 henkilöä eli allekirjoittanut ja Aki. Matkareitiksi valitsimme Suomen, Ruotsin ja Norjan Lapin ja sen alueen tunturimaisemat ja -reitit. Matkamme reitti alkoi junamatkalla Helsingistä - Rovaniemelle, jonka jäkeen ajoimme Aavasaksan suuntaan Yli-Tornioon - Övretorneå - Överkalix - Gällivare (Jällivaara) - Vittangi - Kaaresuvanto - Enontekiö (Päivä 1- 592km). Enontekijöltä matka jatkui Kautokeinoon - Altaan ja Porsangeriin, sieltä Karasjoelle ja Karigasniemelle Tenon varteen (Päivä 2 - 480 km). Karigasniemeltä matka suuntautui Utsjoelle Tenon vartta pitkin ja siletä Inariin, Ivalon kautta Saariselälle (Päivä 3- 280 km). Saariselältä laskimme alas Tankavaaran- Sodankylän kautta Rovaniemelle (Päivä 4 - 270 km). Kokonaismatka 1622 km ja ajopäiviä 4. Matkaa varten saimme hyviä neuvoja netistä sekä karttoja eri öljy-yhtiöiltä, joten tiesimme myös missä voimme tankata.

Tarinamme

12.7

Matkamme alkoi Helsingin rautatieasemalta, jossa lastasimme pyörämme Rovaniemelle menevään junaan ja sen autojenkuljetusvaunuun. Lastaus tapahtui reilusti ennen junan lähtöä, joten saatoimme hegähtää ja nauttia aurinkoisesta Helsingin ilmapiiristä muutaman tunnin ennen junan lähtöä. Junassa meillä oli varattuna makuuvaunupaikat ja onneksemme tässä junassa oli VR:n uusinta kalustoa eli makuuvaunu oli viimeisintä malli ja sen mukaisesti "hyttimme" oli varustettu. Oli suihku ja WC omassa "hytissä" sekä ilmastointi ja radio. Tämä junavuoro pysähtyy myös Tampereella ja pitää siina n. 45 min. tauon, jonka aikana ehtii hyvin käydä aseman läheisyydessä olevassa ravintolassa syömässä. Ateriamme oli yksinkertainen mutta maukas Kebab-ateria. Matkan jatkuttua ja aamulla herätessämme juna oli ehtinyt jo lähelle Rovaniemeä, joten pääsimme ihailemaan Lapin/Pohjois-Suomen maisemia junan ikkunasta.

13.7

Saavuimme Rovaniemelle heti 8 jälkeen ja saimme pyörät junasta, jonka jälkeen 1. ajopäivämme lähti liikkeelle. Matka suuntautu ensin E75:sta Kemin suuntaan, josta käännyimme tielle 930 Yli-Tornioon ja Aavasaksaan. Tässä osuudella tuli 1. pysähdys, kun jouduimme laittamaan sadesuojat ja -asut päälle. Matka Rovaniemeltä Aavasaksaan on n. 120 km, joten se sopi hyvin etapiksemme. Pysähdyimme tosin jo Yli-Torniossa tankkaamaan ja aamupalalle paikallisella Neste-huoltamolla. Samalla nostimme hieman käteistä - varmuuden vuoksi - paikallisesta Nordean konttorin Ottomaatista.

Yli-Torniosta sitten käännyimme Ruotsin puolelle ja rajanylitys oli pelkkä muodollisuus, koska paikalla oli vaan Tekninen valvonta. Övrekalixiin suuntasimme tietä 98, josta jatkoimme pienen pysähdyksen jälkeen tietä E10 Gallivare (Jällivaaraan), jota tituleerataan " Mining Capital of the Europe"-nimellä. Jällivaarassa tankattiin paikallisella Statoil-asemalla ja ostimme vähän syötävää ja juotavaa. Jällivaarasta matka jatkui tietä E10 Svappavaaraan ja sieltä Vittangiin tielle 45, josta suuntasimme takaisin Suomen puolelle Kaaresuvannon kautta ja Enontekiölle yöpymään Hotelli Hettaan.

Raskaan ajopäivän jälkeen oli hyvä päästä saunomaan ja uimaan sekä kuivattelemaan varusteet kunnon majoituksessa ja lisäksi saimme nauttia hyvän illallisen juomineen. Ajomatkaa tälle 1. päivälle kertyi 592km, josta noin 90% ajoimme vesisateessa, mutta kiitos hyvien varusteiden se ei haitannut. Matkan aikana näimme upeita tunturi- ja Lappi-maisemia sekä tunsimme uskomattoman hiljaisuuden, joka laajassa erämaassa vallitsee.

14.7

Aamuherätyksen jälkeen nautimme hyvän aamiaisen, jonka Hotellin Hetta tarjosi (sis. huoneen 35 Euron hintaan). Aamiaiseen kuului puuroa, mysliä, muroja, leipää, leikkelettä, vihanneksia, lihapyöryköitä, nakkeja, kanamunaa, kahvia/teetä ja mehuja. Enontekijölta ajoimme Norjanpuolelle Kautokeinoon tietä 93 ja sillä matkalla on mahtavia avoimia maisemia, missä saatoimme ajaa kilometritolkulla ilman vastaantulijoita. Kautokeinossa tankkasimme norjalaista bensaa ja tapasimme muita suomalaisia matkailijoita, jotka olivat joko menossa tai tulossa Altasta.

Meidänkin matka suuntautui Altaan edelleen tietä 93. n. 30 km ennen Altaa on uskomattomia pyöräilijän maisemia ja teitä, jotka serpenttinin lailla polveilivat maisemassa . Tie polveilee vuonojen ja tunturien välissä ja sitä seuraa uskomattoman kaunis jokimaisema. Altassa törmäsimme varsinaiseen liikenneruuhkaan eli siellä oli menijöitä ja tulijoita kaikista pohjoismaista sekä muualta Euroopasta varmaankin suurin osa matkalla Norrkappiin. Alta sijaitsee Jäämeren rannalla, joten se oli eräs matkatavoitteemme. Kävimme myös kävelemässä jäämeren rannalla ja totesimme, että meren vesi oli nimensä veroista - jääkylmää!

Altasta matkamme jatkui E6:sta Olderfjordiin, joka oli matkamme pohjoisin paikka. Siltä lähdimme laskeutumaan alaspäin Porsangerin kautta Karasjoelle ja sieltä tietä 92 Karigasniemelle Tenon varteen. Ennen Porsangeria on paikka nimeltä Skaidi ja se on Norjan puolella "The place for Salmon fishing" ja siellä oli myös runsaasti perhokalastajia joessa. Majapaikkaamme Tenon Eräkievariin saavumme ilta 7 maissa ja jälleen päivän päätteeksi pääsimme suanaan ja iltapalalle, joka paikallisen tavan mukaan oli poronkäristystä á 13 Euroa/annos.

15.7

Hyvin nukutun yön jälkeen teimme itsellemme aamupalaa kievarin keittiössä ja sen nautittuamme pääsimme keskittymään päivän varsinaiseen ohjelmaan eli lohenkalastukseen Teno-joella. Tenolla kalastattessa tarvitsee kalastusluvan, jonka voi hankkia etukäteen tai sitten paikallisilta myyjiltä. Päiväluvan hinta on 35 Euroa / hlö ja se on voimassa klo 19.00 - 19.00 seuraavaan päivään, paitsi Sunnuntai - Maanantai, jolloin on rauhoitusaika. Kalastuspaketin voi varata paikallisilta kalastajilta, jolloin omia tarvikkeita ja asusteita ei tarvitse kuljettaa mukana. Muistutamem kuitenkin, että on hyvä tarkistaa ja varmistaa palvelun hinnoittelu, ettei pääse käymään kuten meillä Tenon Eräkievarissa, eli tarjottu hinta ja se minkä jouduimme maksamaan oli kaksi eri asiaa. Eli maksoimme enemmän kuin oli sovittu!

Eräkievarista lähdimme saaliitta jääneen lohenkalastuksen jälkeen tietä 970 Utsjoen suuntaan. Tie seuraa Teno-jokea koko matkan ja sillä matkalla saa nauttia upeista Lapin maisemista sekä ikilumisista tunturihuipuista Norjan puolella. Ehdottomasti suosituksen arvoinen ajoreitti.

Utsjoelta matkamme jatkui Ivaloon, toki matkalla ensi pysähdyimme Pohjan Tuli hotellissa nauttimassa Tenonlohesta valmistetun aterian á 20 Euroa.

Matka Ivaloon jatkui 4 tietä (E75) Inarin kautta (tauko) ja sitten ehkäpä matkan 2. parhaisiin maisemiin pyöräilijän kannalta. Upeita järvimaisemia, metsäisiä mutkittelevia teitä, laskuja ja nousuja n. 30 km. Ivalosta matkamme jatkui Saariselälle, joka oli seuraava yöpymispaikkamme. Majoitukse olimme varanneet Tunturihotellista (á 35 Euroa / hlö /2hh sis. aamiainen). Saapumisemme hotelliin meni hiukan viime tippaan, joten ehdimme juuri ja juuri saunomaan ennen klo 21.00.

16.7

Hotelliaamiaisen jälkeen matkamme jatkui Kaunispäähän, josta voi ihailla Saariselän upeita maisemia sekä UKK-kansallispuistoa. Sitten lähdimme jatkamaan 4 tietä (E75) Tankavaaran suuntaan, missä pysähdyimme vierailemaan Kulta-museossa sekä huuhtelemaan kultaa perinteiseen tapaan. Kultaa myös löytyi, joskaa ei niin paljoa, että kannattaisi lopettaa päivätyöt.

Tankavaaran stopin jälkeen ajoimme Sodankylään ja tutustuimme siellä sekä uuteen, että vanhaan kirkkoon, joka varsinkin sai ihmettelemään rakemmustaiteen hienoutta ja kestävyyttä sillä alkuperäinen kirkko on rakennettu jo vuonna 1689.

Ajomatka Saariselältä - Rovaniemelle on aika yksitoikkoista perussuomalaista maantietä, joka ei paljoa nähtävyyksiä tarjoa ja niinpä mekin ajoimme suoraan Rovaniemelle ja keskustaan odottaman paluujunan lähtöä, joa lähti 18:30. Mielenkiintoista oli se, että Helsinkiin lähtee kaksi junaa puolen tunnin sisään, joten tarkkana saa olla että nousee oikeaan junaan, eli siihen mihin on lipun ostanut.

17.7

Paluu koti Helsinkiin ja viihtymään kaupunki ympäristössä.

Yleistä

Matkareitti oli erinomainen ja kattoi kaikki Pohjoismaat ja saimem nauttia upeita Lapin maisemista ja luonnosta. Majoituspaikat löytyivät hyvin ja olivat hintaansa nähden kohtuullisia ellei jopa erinomaisia. jokaisessa majapaikassa oli saunomismahdollisuus, joka on hyvä lisä pitkän ajopäivän jälkeen. myös varusteiden kuivausmahdollisuus oli kaikissa paikoissa, joten sateenkin sattuessa saa varusteet kuivaksi seuraavaa päivää varten. Pyörän pesumahdollisuuksia ei ollut, mutta olihan kyseessä tavalliset matkailumajoitukset eikä erityisesti motoristeille takoitetut majapaikat. Ruokailut olivat hintansa arvoisia, joskin valikoima oli aika rajallinen, pizzaa, burgeria, poroa ja lohta. Salaatti ja kasvisruoka tuntui olevan kaukainen vaihtoehto.

Ajotiet olivat hyvässä kunnossa ja varsinkin Ruotsin puolella tulevat vielä paranemaan, kunhan saavat muutaman tieosuuden korjaukset valmiiksi ensivuodeksi. Suosittelemme, että päivittäinen ajomatka olisi 350 - 400 km, jolloin aikaa jää hyvin maisemien ja nähtävyyksien katseluun sekä tarpeellisiin taukoihin. Tankkauspaikkoja reitillämme oli vähintään 100km välein, joten pienempi tankkisellakin pyörällä voi hyvin reitin tehdä. varoituksen sana kuitenkin VARO POROJA!, niitä on paljon ja joka puolella, joten ajaessa on pidettävä silmällä tien varsia ja valmistauduttava pysähtymään. On myös hyvä varoittaa muita mahdollisesti tiellä liikkuvia poroista.

Erittäin kiva moottoripyöräreissu ja varmasti teemme uuden reissun ensi vuonna. Hyvää kesän jatkoa kaikille motoristeille.

Tervetuloa - WelcomeHarrastukset - HobbiesTerveys - HyvinvointiTiedotteet - ArticalsHuumoriKuvat - PicturesLinkit - Links
© Ari Hartikainen - 2011